دکتر شریعتی پژوهشگر جامعه شناسی
dr shariati
خوش آمدید

صفحه نخست
تماس با من
نویسندگان وبلاگ آمار وبلاگ
  RSS 2.0   لوگوی دوستان پرشین وبلاگ

هفته ی دفاع مقدس و مسئولیت ما

غرش توپها، حرکت تانکها و هجوم لجام‌گسیخته‌ی سربازان متجاوز رژیم بعثی عراق به ایران در 31 شهریور سال 1359 آغاز جنگی را خبر داد که هشت سال جریان داشت. جنگی که منجر به شهادت دهها هزار تن از بهترین فرزندان ملت ایران و کشته شدن صدها هزار از جوانان عراقی و نیز هدر رفتن صدها میلیارد دلار از تأسیسات و ذخائر دو کشور شد. جنگی که رسماً در شهریور 59 ولی بطور غیررسمی از 13 فروردین 58 یعنی تنها 50 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز شده بود و جالب آنکه با تجاوز یک فروند هلیکوپتر عراقی به گمرک بهرام‌آباد مهران دراستان ایلام عملاً از سال 58 آغاز شده بود. اولین حمله به تأسیسات نفتی دهلران نیز در ایلام اتفاق افتاده است و ...

در این مجال نمی‌خواهم به تحلیلی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بپردازم بلکه قصدم تأکید و یادآوری بخشی از فرهنگ دفاع مقدس به عنوان یکی از مؤلفه‌های ستودنی آن زمانه و پاسداشت خاطره‌ی تولیدگران، مبشران و مروجان آن سامانه‌ی فرهنگی است. البته بدیهی است که در جامعه‌ی ما، دین اسلام بزرگ‏ترین سرمایه‌ی فرهنگی محسوب می‏شود که توانسته است کشوری با اقوام گوناگون را به یکپارچگی وانسجام برساند و از طریق خلق ارزشها و هنجارهای ایثارگرانه، تزریق روحیه‌ی ظلم‌ستیزی، برابرخواهی و شهادت‏طلبی سرمایه بزرگی را فراهم نماید و بعد از انقلاب اسلامی و بویژه در دوران درخشان و خاطره‌انگیز هشت سال دفاع مقدس، بخش مهم و فربهی از تاریخ فرهنگی جامعه ایران را بنیادگذارده است. از محصولات دوران دفاع مقدس بازخوانی و تجدید حیات فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان مجموعه‌ای از آگاهیها، باورها، آداب، اعتقادات و اعمالی بود که موجب وصول انسان به عالی‌ترین درجه‌ی کمال می‌شود. ایثار از یک سو بالاترین مراتب احسان است و از سوی دیگر، بهترین زمینه‌ی روحی و همدلی برای اقامه‌ی عدل و گسترش عدالت است. این مفاهیم به لحاظ تأثیری که در فرهنگ جامعه دارند، دارای ارزش و جایگاه رفیعی هستند. این آیین در آیات متعددی مورد تأکید قرار گرفته است، از جمله: «مؤمنان واقعی آن کسانی هستندکه . . . در راه خدا با مال وجانشان جهادکردند اینان به حقیقت راستگوهستند(الحجرات، 15) ، تشویق و ترغیب مؤمنان به شرکت در جهاد در قرآن و نصوص اسلامی، در حقیقت جلب مشارکت آگاهانه آحاد جامعه در حفظ تمامیت جامعه است. در قرآن،جهاد از مناظر متفاوتی  مطرح گردیده است:« دعوت مسلمانان به جهاد(توبه، 41)، وجوب جهاد (بقره، 216)، معامله خدا با مجاهدان »(توبه، 111) در تمام این موارد اهمیت مشارکت اجتماعی مسلمانان و اهمیت آن مطرح است.کما اینکه جهاد فی سبیل الله همواره منجر به مشارکت آگاهانه امت می‌گردد و مورد تأکید قرآن است ولی جهاد و تلاش در مسیرطاغوت که منجر به ازهم‌گسیختگی جامعه می‌شود، نهی گردیده است. می‌توان گفت جهاد در اسلام به عنوان یک نهاد اجتماعی مطرح است. چنین نهادی، ارتباطات اجتماعی را تسهیل وحس مسئولیت‌پذیری و از خودگذشتگی را برای زنده نگه داشتن ارزشها و آرمان های اسلامی و محافظت از حدود و ثغور جامعه، فراهم می‌آورد.

اینک پس از 25 سال از خاتمه جنگ و دوران دفاع مقدس وقت آن رسیده است که  برای بازخوانی، واکاوی و ترویج، بسط و تثبیت فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم شهداء و ایثارگران و نیز بسترسازی و فراهم‌آوری امکان مبادله‌ی نمادین با شهدا و تبادل تجربه با اسوه‌های ماندگار ایثارگری و نیز ارائه‌ی هدفمند فرهنگ دفاع مقدس در سطح کلان و سطوح محلی اهتمامی به منصه‌ی ظهور و عمل برسد. نیازی وجود دارد که در سطح کلان(ملی) و خرد (محلی) برای ترویج فرهنگ ایثار از تمامی ظرفیت‌های فکری و هنری نخبگان فرهنگی و دلداد‌گان این طریقت، در جهت بازنمایی، بازخوانی و یادآوری فرهنگ ایثار در دوران دفاع مقدس و نیز ارائه‌ی مضامین غنی عینی آن طریقت گام مؤثری برداشته شود.

تحلیلهای روایتی و پدیدارشناختی از تجربه‌ی زیسته‌ی ایثارگران و یادگاران دفاع مقدس و روایت‌های آنان از آن آیین و مسلک می‌تواند بازنمایاننده و بازآفریننده‌ی فرهنگی باشد که نیاز امروز جامعه‌ی ماست و فرسایش و رخوت آن مسائل متعددی را در ساحت اجتماع و فرهنگ این سرزمین ببار آورده یا خواهد آورد.

تقدیم به:

آن فروریخته گلهای پریشان در باد

کز می جام شهادت همه مدهوشانند

یادشان زمزمه‌ی نیمه شب مستان باد

تا نگویند که از یاد فراموشانند

  ( شعر از دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی )

 

به ویژه:

به فرو ریخته گل محبوب زندگی‌ام

سردار مظلوم سپاه،  شهیدنورعلی فیض‌اللهی‌

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳٩٢/٦/۳۱ - علی فیض اللهی
به یاد برادر ایثارگر و مدیر شایسته ی صداوسیمای کرمانشاه مرحوم حاج هادی شریفی

هفته ی گذشته حادثه ی غمباری برای یکی از مدیران و رزمندگان قهرمان استان اتفاق افتاد که بهت و اندوه سنگینی را برای بسیاری از دوستان به همراه داشت. آشنایی من وایشان از سال 1360 در دوران دانش آموزی رخ داد زمانیکه هردو در قسمت فرهنگی روابط عمومی سپاه در قسمت مجلات با هم مدتی همکاری داشتیم و سپس ایشان به عضویت سپاه درآمد و در زمره رزمندگان جان برکف و متعهدی قرار گرفت که تا پایان جنگ در جبهه ها حضور داشت و بارها تا مرز شهادت پیش رفت . در جبهه ها هم هرازگاهی توفیق موانست و مجالستی با ایشان نصیبم گردید. پس از جنگ به سازمان صداوسیما منتقل شده و برای ادامه تحصیل در دانشگاه اصفهان به خیل دانشجویان رزمنده ای پیوست که در سنگری دیگر اینک در تکاپو و جستجوی آرمانها و ابزارهایی برای خدمت به جامعه بودند و در این عرصه هم موفقیتهای ارزنده ای داشتند. حاج هادی شریفی را شاید بتوان از معدود افرادی دانست که در کوران حوادث زمانه هیچگاه تدین و صبر و مهربانی و حلم و حسن خلق و رفاقت را قربانی اهداف دیگر و خوشامد گروههای سیاسی نکرد و این کم سرمایه ای نبود که وی از آن بهره مند بود. نکوداشت این یادگار عزیز دفاع مقدس و تبیین ویژگیهای رفتاری و اخلاقی چنین انسانهای فرهیخته و شایسته ای برای جوانانی که ایام سخت دفاع هشت ساله ی ملت ایران در مقابل هجمه ی جهانخواران تا بن دندان مسلح را تجربه نکرده و از آن ایام صرفا روایتهایی ناقص توسط راویان جبهه ندیده و ترکش نخورده شنیده باشند وظیفه ای است که باید ادا شود و شریفی نمونه ای بارز از آن مردان خداجو و به مسلخ رفتگانی بود که تا سر حد شهادت جهد و جهاد کرده بود و شاید برای برخی فقط مدیریت ایشان در خاطره مانده باشد و جنبه ی ایثارگری ایشان نیز همچون سایر ایثارگران دیروز ناشناخته مانده باشد و این سطور جهت یاد و خاطره ی آن جنبه ی فراموش نشدنی و یادآوری آن کسوت و رشادتهای همزاد آن آیین و روش نگاشته شد تا ادای دینی کرده باشم. هرچند در رثای حماسه آفرینی آن عزیزان و یاران سفر کرده و رزمندگان بی ادعا این قلم ناتوان است اما آن سیره را با مصادیقی چون ایشان بهتر میتوان شناخت و شناساند. خدایش بیامرزد. 

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳٩٢/٦/۱٧ - علی فیض اللهی
خطاطي نستعليق آنلاين